torstai 19. kesäkuuta 2014

Operaatio kiinteytys!

Mulla ei oo koskaan ollut sitä omaa painoa, johon kroppa automaattisesti hakeutuis, vaan oon aina ollu kova jojoilemaan ja pikalaihdutellu sit jotain tapahtumia varten, jos on tiedossa, et pitää heilua esim. bikineissä.
En oo ikinä ollut mikään himoliikkuja, mutta arkiliikuntaa on ollut paljon, koska liikkumiset töihin, kouluun yms. olen aina hoitanut kävellen tai pyöräillen.


Lukion alkaessa 2004 syksyllä alkoi ensimmäinen lihomisjakso. 58 kilosta paino nousi jonnekin 68 kilon tietämille, mutta se ei haitannut siihen asti, kunnes terveydenhoitaja sanoi terveystarkastuksessa 2006, että olen lievästi ylipainoinen. Olen siis 169 cm pitkä.
Muistan vieläkin miten järkyttynyt olin "uutisesta", koska ei kenellekään muulle oltu sanottu mitään, vaikka olisivat olleet reilusti ylipainoisia tai samoissa mitoissa. Edelleen välillä mietin, että miksi juuri minulle kuitenkin asiasta huomautettiin. Tosin, ehkä ihan hyvä vaan, koska en ollut lihomistani edes tajunnut.
Otin itseäni niskasta kiinni, hankin kuukausikortin jumppiin ja kävinkin viitisen kertaa viikossa siellä n. 6 viikkoa + katselin vähän syömisiäni ja sain kahdeksan kiloa pois. Kuntoilu loppui tuohon hetkeen, kun lukion liikuntakurssin lopputestissä selvisi, että kuntoni oli sama, ehkä huonompikin kuin aloittaessa, mutta painoa oli pudonnut. Ajattelin, että voisin jatkossakin toimia samalla tavalla, jos painoa tulee lisää, koska liikunta ei vieläkään kiinnostanut millään tavalla.

2009 syksystä aloin taas lihoa ja tällä kertaa paino nousi tuosta 60 kilosta 74 kiloon! Painoin siis enemmän kuin koskaan ennen. Mutta no hätä!
Otin taas kuuden viikon pikalaihiksen, söin pelkkiä kasvissosekeittoja n 400-600 kcal edestä päivässä ja kävin jumpissa 4-6 krt viikossa. Johan tippui paino! 15 kiloa kuudessa viikossa ja taas olin Goom-risteilyllä laihana - saman painoisena kuin yläasteella ollessani. Jes. Eihän ne tietenkään kauaa pysyneet poissa vaan kesällä oli suurin osa pudotetuista kiloista tullut takaisin.

Pikalaihiksen tulos: 59 kg!

Ton jälkeen en ole enää mitään laihiksia sen enempää harrastanut, koska pikalaihis ei enää tunnu onnistuvan, eikä elämäntapamuutos ole kiinnostanut. Kunnes...

Vuoden 2013 maaliskuussa painoni oli 70 kg ja saman vuoden joulukuussa 89kg. Mitä ihmettä?! Enkä tätäkään lihomista tajunnut vasta, kun valokuvista.
On siis muutakin terveysongelmaa taustalla ja pitänyt kokeilla, mitä voi syödä ja mitä taas ei. Peruna, ohra ja kaikki leivät on kiellettyjen listalla. Turvottaa älyttömästi ja kertyy nestettä - voi viikossa paino heilahtaa noita syödessä 15 kg ylöspäin ja vyötäröön tulee 20 lisäsenttiä ja kengän koko onki 38,5 sijaan 40! Nice.

Joulukuu 2013: Ta daa! 89 kg!

Noh, tammikuussa siis Elixiasta soitettiin ja oli joku liittymistarjous, jota sitte pari päivää mietiskelin, kunnes päätin hyväksyä tarjouksen.
Kolmisen viikkoa kävin pelkästään ryhmäliikuntatunneilla 4-5 kertaa viikossa. Tammikuun lopulla kävin ensimmäistä kertaa elämässäni kuntosalilla personal trainerin opastuksella! Aloin käydä pari kertaa viikossa ryhmäliikuntatunnilla ja pari kertaa salilla. Jossain vaiheessa sit ryhmäliikunnat jäi ja kävinkin pelkästään salilla kaksi-kolme kertaa viikossa ja itse asiassa teen edelleen niin. Nyt yritän kyllä lisätä ryhmäliikunnassa käymistä, että paino vielä putoaisi.
Tammikuun paino oli siis 88 kg ja helmikuun lopulla jo 78 kg. Jee!

Tämän jälkeen paino on tippunut enää pari kiloa, mut kiinteytyminen, selluliitin vähentyminen, lähes voitetut selkä-, niska- ja hartiakivut ja ryhdin parantuminen on ihan parasta! :3


Nämä kuvat on otettu maaliskuussa ja paino on 78 kg:


 
 
Nämä kuvat on otettu kesäkuussa ja painoa 76 kg:
 

 
 
Onhan noita verratessa jotain muutosta tapahtunu, mut vielä sain maha kyllä pienentyä ihan reippaasti. En jaksa siitä mitään stressiä kuitenkaan ottaa, koska nyt jo tilanne sellainen, et kehtaa taas bikinit päällä käydä uimassa. :D  
Täytyy koittaa säännöllisesti ottaa vertailukuvia ni tajuaa itsekin muutoksen paremmin. :)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti